Hvordan får du et Certifikat ?

9-28302Først må du overveje hva´ du vil bruge dit flyvecertifikat til og hvordan.

Vil du flyve fastvinget fly ?

Vil du flyve mere end en tur “rundt om flagstangen” ?

Vil du/ kan du selv vedligeholde dit fly ?

Vil du kun flyve VFR ( god sigtbarhed ) ?

Vil du flyve IFR (Instrument regler ) ?

Vil du flyve internationalt ?

Vil du flyve professionelt på et tidspunkt ?

DSC00006

osv. der er mange muligheder. Her fortæller jeg kun kort om nogle af mulighederne indenfor fritidsflyvning.

Først er der Svævefly og Motorsvævefly, de flyves på en svæve flyve teori, også kaldet S teori og TMG (Touring Motor Glider) teori. Den praktiske skoling foregår i Svæveflyveklubberne.

UL fly flyves på enten en PPL/LAPL teori eller en TMG teori. TMG teorien kan opnås i Svæveflyveklubberne og er “billige”.  PPL/LAPL teorien opnås enten i Flyveklubber med teori undervisning eller på flyveskoler. Undervisningen efterfølges af en prøve hos TRS (Trafikstyrelsen). PPL/LAPL teorien giver mulighed for at gå videre i systemet men er noget dyrere.

Den praktiske skoling til UL-certifikatet foregår i UL Flyveklubberne hos godkendte UL instruktører. UL flyvning kan kun praktiseres, når man er medlem af en UL Flyveklub. UL fly er lette ukomplicerede fly max. 450 kg

PPL/LAPL teorien giver mulighed for PPL(Privat Pilot Licens) og for LAPL (Light Aircraft Pilots Licens). PPL certifikatet og LAPL certifikatet giver ret til at flyve de såkaldte A-fly max. 5700 kg. (Cessna, Piper osv.). Hvor der ved LAPL er visse begrænsninger. Den praktiske skoling foregår i Flyveklubber med skolings facilitet og på Flyveskoler.

SONY DSC

Som det ses er der rigtig mange muligheder inden for fritidsflyvning. Før du går i gang med teori undervisningen. bør du overveje, et lægetjek hos en flylæge. Der kræves blot alm. helbredstilstand. Du kan bruge briller, men med begrænsning i styrke, men evt. spørgsmål kan du afklare med lægen.

Certifikatet er opbygget omkring fire dele. Først Teorien, så et Radiocertifikat dansk/eller engelsk og den praktiske skoling/prøve. Dertil kommer så et lægetjek (Medical)

Synes du det lyder meget kompliceret ? …det er det ikke, men det er skruet sådan sammen, for at gi´ dig mange muligheder og fleksibilitet. Så du kan opnå et certifikat, der giver dig lige de muligheder du ønsker. Du kan flyve billigt og nyde oplevelsen af frihed, men du kan også flyve avancerede fly og videre uddanne dig til professionel erhvervs pilot.

Det er derfor vigtigt at du overvejer hva´ du vil bruge certifikatet til. Som jeg skrev i indledningen.

Hvis du vil vide mere, så tag kontakt til en af Flyveklubberne og få en prøvetur, hva´ enten det drejer sig om Svævefly, UL-fly eller A-fly.

I Haderslev Flyveklub flyver vi både UL-fly og A-fly. Du er velkommen til at besøge os og få en “hands on” oplevelse.

SONY DSC

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *